Råd om bräda - Burton Custom (eller liknande) vs Capita Mercury?

dahesu

Medlem
Hej.

Jag tänkte höra om det är någon som har lite erfarenhet av både Burtons brädor och Capita Mercury?
Mercuryn verkar väldigt intressant, men jag vill ju inte köpa grisen i säcken.

Jag köpte min första Custom när den släpptes i Burtons sortiment och har hållit mig till Burtons brädor sen dess (Custom, CustomX, T6, Balance, Skeleton Key) så dom brädorna känner jag till rätt bra. Har även testat Deep Thinker som jag tyckte var riktigt bra. Även Lib Tech Dynamo var okej. Men av nån anledning så har jag snöat in på Capita Mercury - men jag vet inget om den förrutom det jag läst i recensioner osv.

Finns det någon bräda i Burtons sortiment som är snarlik? Vad är era erfarenheter?

.D

unsuspected

Aktiv medlem
Mest lik är nog Custom men du köper inte grisen i eller utanför säcken med en Mercury. Ska dock sägas att jag inte har åkt på nyare Custom eller Mercury utan baserar allt på specifikationer.

MackT

Medlem
Tjena,
Har kört på både Custom o Mercury från 2019 säsongen. Enligt mig så upplevdes Custom som mer lekfull och även fast den säljs som en all-mountainbräda så är den väldigt hemma i parken, men helt klart go att bara åka o svänga med o plocka side-hits. Mercuryn hanterade högre farter och isiga underlag bättre - kändes styvare, dessutom så presterade den bättre i lite djupare puder (möjligt att den har lite mer volym då den var typ mid-wide). Så beroende på hur du åker o vad du vill göra med brädan så erbjuder bägge dessa bra men något olika performance. Mercuryn skulle ja nog satsa på som en One board quiver snarare än Customen. GL! 🙂

dahesu

Medlem
Tack för svaren! Ja för mig blir det mer pist i hög fart m ev. side hits mer än nöta stora hopp i park. Då låter det ju som att Mercury skulle passa bra. Slog till och köpte en nu så förhoppningsvis så blir jag inte besviken.

unsuspected

Aktiv medlem
Blev det årets grafik? Så mycket bättre än förra årets.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp