Salomon Shift pro 120/130

Hej
Jag har nu införskaffat skidor och bindning för vinterns(?) skidåkning. Förhoppningsvis blir det lite åkande med familjen, lite liftburen OP och några kortare turer med Stighudar. Mina gamla pjäxor är utan insert och jag behöver skaffa ett par nya. I dagsläget har jag ett par Salomon Quest 14 (2012) vilka har fungerat alla tiders, en relativt styv freeridepjäxa. Jag är nu ute efter en pjäxa med insert som det går att tura med men fokus ska ligga på det som ska ske utför. Jag tycker att pjäxorna i rubriken verkar intressanta (givet att de skulle passa min fot förstås).

Min fundering är, finns det någon på forumet som har använt dessa pjäxor och kan ge lite feedback på hur de fungerat?

Jag ska åka till alpingaraget eller Länna för att köpa ett par pjäxor, så det blir ingen trial and error shopping:). Men som sagt, jag tycker de ser intressanta ut vid första anblick och den tidigare Salomonpjäxan satt som en smäck efter några mindre justeringar samt en gjuten sula.

Mattias

Marboh

Aktiv medlem
Om du tycker att pjucken funkar bra, bortsett från att du saknar tech inserts så tror jag att du kan byta sulorna.
hade ett par salomon quest 130 som jag bytte på.

finns nog att hitta billigare, har för mig att jag köpte frånnån tysk för ca 6-700kr.

Om du tycker att pjucken funkar bra, bortsett från att du saknar tech inserts så tror jag att du kan byta sulorna.
hade ett par salomon quest 130 som jag bytte på.

finns nog att hitta billigare, har för mig att jag köpte frånnån tysk för ca 6-700kr.

Tack, det lät ju onekligen som en bra idé.

lainenR

Medlem
Det har hänt en hel del på utvecklingsfronten på pjäxor, så det kan vara värt att fundera på nya ändå.
Köpte själv Shift Pro 130 förra veckan, fantastisk pjäxa!
Formbar liner och skal gjorde att jag kunde gå ner en storlek mot tidigare pjäxor, mer prestanda samtidigt som mer komfort... Borde inte vara möjligt. 😊

callekuling

Ny medlem
Hej,
Har nog WTR sulor till dina pjäxor liggandes hemma. Säg till om det kan vara av intresse.
/ Calle

jaksu

Aktiv medlem
Det har hänt en hel del på utvecklingsfronten på pjäxor, så det kan vara värt att fundera på nya ändå.
Formbar liner och skal gjorde att jag kunde gå ner en storlek mot tidigare pjäxor, mer prestanda samtidigt som mer komfort... Borde inte vara möjligt. 😊
Alltså hur många dagar har du åkt med pjäxorna? Eller bara en stark rekommendation baserat på omfattade åkning i vardagsrummet?

Nu har jag klickat hem att par sulor från skistore. Jag börjar så. Blir lite billigare med 800 kr istället för 6-7 tkr.

Marboh

Aktiv medlem
Nog är det så att det hänt en hel del.
Men har man just köpt skidor och bindningar och inte behöver kasta ut 5kex till så går det ju att lösa billigare och skjuta på investeringar. Sen att testa hur mkt man gillar att gå och fundera över vilka funktioner man vill ha i nästa pjäxa kan va bra.
Men jag har alltid knepigt att hitta pjäxor som sitter bra så jag försöker alltid dra på den huvudvärken. :)

lainenR

Medlem
Alltså hur många dagar har du åkt med pjäxorna? Eller bara en stark rekommendation baserat på omfattade åkning i vardagsrummet?
Förlåt, gäller att jag är tydlig. Jag har alltså inte åkt en centimeter i pjäxan än utan det handlar enbart om vardagsrumsåkning. Kan visa sig att jag ändrar mig när jag åker men då jag A/B testat mot mina gamla som jag vet vad jag var nöjd med och vad jag saknade så har jag svårt att tro att jag blir missnöjd.

jaksu

Aktiv medlem
Förlåt, gäller att jag är tydlig. Jag har alltså inte åkt en centimeter i pjäxan än utan det handlar enbart om vardagsrumsåkning. Kan visa sig att jag ändrar mig när jag åker men då jag A/B testat mot mina gamla som jag vet vad jag var nöjd med och vad jag saknade så har jag svårt att tro att jag blir missnöjd.
NP :)

Iaf bäst i test!

Koppelman

Aktiv medlem
Kom ihåg att kontrollera att dina alpina bindningar fungerar med WTR, det behövs ofta höjdreglering på AFD'n för att de skall passa. Var även med medveten om att även fast pjäxan passar i bindningen behöver den nödvändigtvis inte vara lämplig. Inte alla bindningar är certifierade för WTR-sulor. Därmed inte sagt att den inte kommer lösa ut men kanske inte lika bra. WTR-sulor ger ju av förklarliga skäl så de delvis är ruggade mer friktion mot AFD'n. Salomon har tagit fram en egen standard (MNC) för sina bindningar som ska funka för alpina pjäxor samt WTR(ISO 5355) och turpjäxor (ISO 9523).

Kom ihåg att kontrollera att dina alpina bindningar fungerar med WTR, det behövs ofta höjdreglering på AFD'n för att de skall passa. Var även med medveten om att även fast pjäxan passar i bindningen behöver den nödvändigtvis inte vara lämplig. Inte alla bindningar är certifierade för WTR-sulor. Därmed inte sagt att den inte kommer lösa ut men kanske inte lika bra. WTR-sulor ger ju av förklarliga skäl så de delvis är ruggade mer friktion mot AFD'n. Salomon har tagit fram en egen standard (MNC) för sina bindningar som ska funka för alpina pjäxor samt WTR(ISO 5355) och turpjäxor (ISO 9523).
Jag har köpt shiftbindingar och såsom jag förstod det var dessa sulor kompatibla med bindningarna. Eller är jag ute och cyklar?

https://www.skistore.se/pjaxor/pjaxtillbehor/sulor/salomon-walk-sole-plus

Koppelman

Aktiv medlem
Jag har köpt shiftbindingar och såsom jag förstod det var dessa sulor kompatibla med bindningarna. Eller är jag ute och cyklar?

https://www.skistore.se/pjaxor/pjaxtillbehor/sulor/salomon-walk-sole-plus
Yes du har helt rätt, Shift är en MNC-bindning så det funkar kanon och vad jag antar hela anledningen till att Salomon utvecklat MNC-konceptet.

Jag har samma sulor och kör med Shift och har hittills bara bra erfarenheter. Den har löst ut när den ska i såväl pist som offpist.

Senaste inläggen

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp